Regler for "Til Salgs"-kategori. LES HER FØR DU POSTER!

Skal du selge noe motorsykkelrelatert? Les reglene før du legger inn annonse!
Forumregler
Trykk her for å lese alle reglene.
Kortversjon:
-Husk god beskrivelse (og bilde) av alle deler
-Skriv bokmål eller nynorsk
-Rediger første innlegg, all info skal ligge der. Husk å oppdatere når du har solgt noe
-Ikke svar på innlegg om du ikke er interessert i å kjøpe og har pengene klare
-Alle bud på PM til selger
-Svar med kun "PM sendt" eller lignende er strengt forbudt
-All form for off topic er strengt forbudt

Regler for "Til Salgs"-kategori. LES HER FØR DU POSTER!

Innlegg inunf Tor Nov 08, 2007 7:48 pm

Siden denne kategorien har vært/er ganske rotete har vi bestemt at den skal modereres strengere. Skaarud har blitt tildelt denne oppgaven og vil gjøre sitt beste for å holde denne kategorien mest mulig seriøs. I den anledning har jeg laget noen regler. Vi forbeholder oss retten til å slette, slå sammen og forandre innlegg og tråder, men kommer selvsagt ikke til å forandre innholdet i annonsen (pris og slikt).

Salg av MC:
-Maks en tråd per bruker.
-Skriv utfyllende og med bilder eller link til annonse på autodb eller finn.
-Husk ting som pris, tilstand, hvorfor du selger, kontaktinformasjon, årsmodell og full modellbetegnelse
-Lag en skikkelig overskrift. "Sykkel selges" er ikke en god overskrift. "Aprilia RS 250 1997 Max Biaggi rep." er en god overskrift. Du trenger ikke ta med "selges", for den ligger jo i "Til Salgs"-kategorien, ikke sant?
-Hvis du får spørsmål enten på PM eller i tråden så svarer du på dem i 1.post. Dette gjør annonsen mer og mer fullstendig, og vi slipper at tråden blir veldig lang.
-Annonsen blir slettet automatisk hvis det går en måned uten aktivitet. Du bumpe tråden din for at den ikke skal bli slettet. Det er bare tillat å bumpe en gang per 4 uker (altså rett før tråden blir slettet). Det er ikke lov å bumpe unødvendig.
-Skriv bokmål eller nynorsk, eller vær forberett på at annonsen kan bli redigert.
-Har du solgt sykkelen; SKRIV DET! Ikke vent på at annonsen skal gå ut på dato!

Salg av deler:
-Maks en tråd per bruker.
-Alt må selvsagt være mc-relatert.
-Alle delene skal listes opp i 1. post, og den listen skal alltid være oppdatert. Du kan enten slette delen eller skrive f. eks. "SOLGT for 500 kr".
-Alle bud man får skal skrives i listen i 1.post. Hvis du skal selge delen før en gitt dato så skriver du den datoen i listen.
-Lag en skikkelig overskrift. Dette forumet er for alle Apriliaer, ikke bare RS 125. Derfor er ikke "Effektanlegg selges" godt nok. "Jim Lomas effektanlegg til RS 250, brukt" er en skikkelig overskrift. Det er ikke nødvendig å skrive "selges" av åpenbare grunner. Du kan gjerne spesifisere om delen er brukt eller ny.
-Link gjerne til nettsider med informasjon om delene du selger, eller skriv en utfyllende forklaring.
-Annonsen blir slettet automatisk hvis det går en måned uten aktivitet. Du bumpe tråden din for at den ikke skal bli slettet. Det er bare tillatt å bumpe en gang i per 4 uker (altså rett før tråden blir slettet). Det er ikke lov å bumpe unødvendig.
-Skriv bokmål eller nynorsk, eller vær forberett på at annonsen kan bli redigert.
-Bilder er ikke påkrevd, men anbefales absolutt. Har du ikke anledning til å ta bilder, skriv det i 1. post. Kommer det bilder senere, skriv det i 1. post.
-Har du solgt alle delene; SKRIV DET! Ikke vent på at annonsen skal gå ut på dato!
-All form for svindel eller forsøk på svindel fører automatisk til utestengelse.

Kjøp av deler/MC:
-Ikke svar med mindre du er interessert i å kjøpe og har pengene. Du kan evnt. Sende PM til selger å høre om du kan få lagt av objektet til f. eks. neste lønningsdag.
-Alle bud på PM til selger.
-All form for off-topic er forbudt. Poster som f. eks. "Den var fin" eller "Skulle ønske jeg hadde råd til en slik" blir slettet uten forvarsel.
-Lurer du på noe som egentlig er off-topic så sender du PM.
-Har du mistanke om at en vare ikke er det selger påstår at den er så send PM til meg, ikke begynn å slenge beskyldninger hit og dit.
-Har du mistanke om at selger er en svindler, send PM til meg eller noen andre i ledelsen. Slenger du beskyldninger vil du selv kunne bli utestengt.
-Lurer du på om en del passer til din sykkel? Gjør et søk. Hvis du ikke finner noe så spør du i forumet for den sykkelen det gjelder.
-Er det noe her som er så kult at du ikke klarer å la være å kommentere det så får du ta det i "Off-topic"-kategorien.
-Bruk hodet og ikke skriv noe med mindre du er helt sikker på at det vil bli oppfattet som seriøst og alvorlig.
-Skriv bokmål eller nynorsk, eller vær forberett på at innlegget ditt kan bli endret.
-Et generelt problem i denne kategorien har vært at trådene blir veldig lange. Dette vil vi prøve å unngå, siden potensielle kjøpere ikke gidder å lese igjennom alt. Hjelp oss med å holde trådlengden på et minimum!
-Du er selv ansvarlig for å forsikre deg om at du får det du betaler for. www.apriliaforum.no er ikke ansvarlig for dine eventuelle tap!

Svar som "PM sendt" vil bli sett ned på og kan føre til advarsel.

Konsekvenser for regelbrudd:
På grunn av gjentatte brudd på reglene, ser vi oss nødt til å innføre noen konsekvenser.
1. gang man bryter en av de overstående reglene får man en advarsel.
2. gang får man fra en ukes utestengelse fra forumet for et mindre regelbrudd, helt opp til evig utestengelse for grove regelbrudd (svindel osv.). Det er opp til den enkelte admin/moderator å avgjøre straffen i hvert enkelt tilfelle.

Vi forbeholder oss retten til å forandre disse reglene (og konsekvensene for regelbrudd), fjerne dem eller legge til nye uten noen form for forvarsel. Du er selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på reglene (og konsekvensene for regelbrudd) til enhver tid.
Sist endret av inunf den Søn Nov 18, 2007 9:43 pm, endret 8 ganger.
Brukerens avatar
inunf
Admin

Innlegg Magnus Tor Nov 08, 2007 7:50 pm

Veldig bra, inunf. Fint at noen tar tak i dette.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
- Suzuki PV50 (x)
- Starway CL125 (x)
- Prince 125 (x)
- Aprilia RS125 97 (x)
- Honda Hornet 600 (x)
- Mazda MX5
- oppdatert mars 2009
Brukerens avatar
Magnus
Vaktmester

MC: RS250 banesykkel en dag?

Innlegg Mads Tor Nov 08, 2007 7:50 pm

Bra inunf!
Suzuki GSXR 1000 2010
Audi A4 1.8 TQ
Yamaha DT50R
X: Aprilia Rs 125 '00
Brukerens avatar
Mads
Støttespiller

Innlegg Kjosarn Tor Nov 08, 2007 8:15 pm

Veldig bra.
Aprilia RS 125 07
Aprilia-The choice of the champions
Kjosarn
Wannabe admin

Innlegg Sigbjørn Tor Nov 08, 2007 9:01 pm

Bra. Slepper vi sånne feks. sånne diskusjoner som om carbon skjermen min faktisk var av carbon! :P
=)
Brukerens avatar
Sigbjørn
Støttespiller

Innlegg inunf Tor Nov 08, 2007 9:03 pm

Takk for rosen, jeg gjør så godt jeg kan.

Sigbjørn: Var akkurat det jeg hadde i tankene. Litt unødvendig å lage så mye diskusjon ut av en missforståelse.
Brukerens avatar
inunf
Admin

Innlegg Motorduden Tor Nov 08, 2007 9:08 pm

Veldig, veldig bra jobba, inunf! Ufattelig bra at du gidder dette.
Aprilia RS125 Rossi Replica 1999'
Aixam Mega 400ccm mopedbil 2000'
Yamaha Aerox 2002'
X: FP Aprilia RS125 2000'
Brukerens avatar
Motorduden
Gold

Re: Regler for "Til Salgs"-kategori. ÅPEN FOR DISKUSJON!

Innlegg Mads Ons Jan 30, 2008 10:13 pm

Skjønner virklig ikke hvorfor budrunder skal taes på PM. Det fyller opp innboksen, andre får ikke se hva bude ligger på.
Det må og vær lov å spør om produktet i tråden. Sånn selgeren kan svare, da får sikkert mange andre svar og. Slepper mye styr.

Ser ikke fordelene med viss regler.
Suzuki GSXR 1000 2010
Audi A4 1.8 TQ
Yamaha DT50R
Brukerens avatar
Mads
Støttespiller

Innlegg Christian Ons Jan 30, 2008 10:45 pm

Det er lov å spørre om produktet i salgstråden.
2004 Aprilia RS 125 Free Power
Brukerens avatar
Christian
Gold

MC: 2004 Aprilia RS125

Innlegg Esten Ons Jan 30, 2008 11:05 pm

Jeg er enig i alt det Mads sa.
:: aprilia Rs 125 '93 Extrema, painted black Edition ::

: Polini , Rave 1 , 34 Dell'orto , fp anlegg , carbon reeds :

øøøøø
Brukerens avatar
Esten
Støttespiller

Innlegg Mads Ons Jan 30, 2008 11:09 pm

Christian skrev:Det er lov å spørre om produktet i salgstråden.

Jeg har no opplevd å få tilsnakk for det.
Suzuki GSXR 1000 2010
Audi A4 1.8 TQ
Yamaha DT50R
Brukerens avatar
Mads
Støttespiller

Innlegg Christian Ons Jan 30, 2008 11:47 pm

Hmm.. Jeg finner ingen regel mot det vertfall :? Men poenget med en salgstråd er at man skal kunne diskutere produktet i tråden.
2004 Aprilia RS 125 Free Power
Brukerens avatar
Christian
Gold

MC: 2004 Aprilia RS125

Innlegg inunf Tor Jan 31, 2008 4:10 pm

Om noen har fått tilsnakk for å spørre om produktet i salgstråden så er det feil, det var ikke slik jeg tenkte reglene.

Hvis jeg ikke husker feil så var det en budrunde som ble useriøs. Derfor taes budene på PM til selger, så får selger oppdagere 1. post. Slik jeg ser for meg en idèell annonse så er det kun EN post fra selger, som skal inneholde så mye informasjon at det er nok å sende en PM og si at "jeg tar den". Det er et problem at trådene blir veldig lange, noe som gjør dem uoversiktlige. Hvis en selger kjører budrunder på mer enn en del samtidig så kan det fort bli forvekslinger mellom hvem som har bydd hvor mye på hva. Da tror jeg det er lettere å sende budene på PM. At det kommer inn 50 bud over natten er vel lite sannsynlig, og uansett så blir nye PMer holdt tilbake til det er ledig plass i innboksen. De beholder samme rekkefølge, og det er lett for selger å se hvem som har bydd hva og når.
Brukerens avatar
inunf
Admin

Innlegg Mads Tor Jan 31, 2008 4:21 pm

Mener uansett at det er bedre om budrunder godtas i tråden. Blir mye lettere.
Suzuki GSXR 1000 2010
Audi A4 1.8 TQ
Yamaha DT50R
Brukerens avatar
Mads
Støttespiller

Innlegg Motorduden Tor Jan 31, 2008 6:30 pm

Enig med deg, Mads, men kan forstå at det hadde blitt mer oversiktlig om det var med i førsteposten på tråder med flere produkter til salgs.
Aprilia RS125 Rossi Replica 1999'
Aixam Mega 400ccm mopedbil 2000'
Yamaha Aerox 2002'
X: FP Aprilia RS125 2000'
Brukerens avatar
Motorduden
Gold

Neste

Gå til Til Salgs

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest