Bob's Tuono 50

Her kan du ha din egen tråd, med en presentasjon av sykkelen din; hvor lenge du har eid den, hva du har gjort med den og selvfølgelig litt generell informasjon eller om du sitter med noe annet på hjerte. Legg selvfølgelig med MANGE bilder! Dette er også stedet for arbeidslogger.
Brukeravatar
harkruha
Fersk
Sted: Kolbotn

Bob's Tuono 50

Legg innav harkruha » 18 mar 2013, 22:27

Hei.

Jeg heter Harald, er 16 år og kommer fra Kolbotn. Tok mopedlappen på dagen i fjor og begynte å kjøre på en scooter jeg kjøpte av kusina mi, en Kymco super fever elns :g Men ettersom folka i klassen tok lappen og jeg fikk prøvd noen andre sykler fant jeg fort ut at jeg trengte noe med gir sjæl.. Tok ikke mange dagene på finn før jeg fant meg en 2003 Tuono 50cc (som en kompis av meg allerede hadde). Tenkte det var kult å cruise rundt med han på samme sykkel :g Så i Juni 2012 bar det opp til Østre Toten for å kjøpe sykkel. Fattern var bortreist og muttern hadde ikke hengerfeste, så endte med at jeg kjørte sykkelen hjem derfra.. Dro kl. 20.00 ca fra Toten og var kjemme sånn rundt 02.00.. Å kjøre orginal moped 6 timer om natta er ikke å anbefale :feil:

Begynte så på VG1 TIP og fikk enda mer interesse for alt som hadde motor, selv om utseende alltid har vært viktigst for meg.. Da jeg da fikk sjansen til å gjøre noe med sykkelen gjennom at vi hadde prosjektuke på skolen så satte jeg i gang og jobba som søren :g tenkte å legge ut ett innlegg for hver dag også får dere si hva dere syntes.. Skal innrømme at 2003 Tuono ikke er den peneste sykkelen orgianal, men etter at jeg så MrA sin her på forumet så skjønte jeg at det gikk ann å gjøre den til den kuleste sykkelen på skolen uansett :p

Sykkelen da den var ny, og da jeg kjøpte den:
(Klikk for å vise eller skjule teksten!)
Bilde
Sykkelen orginal (bilde fra Google, men helt lik)
Bilde
Bilde fra da jeg kjøpte den i Juni 2012

Dag 1 av prosjekt uke på skolen:
Dag en gikk til demontering.. Jeg har aldri gjort noe sånt før, men hadde heldigvis folk rundt meg som visste hva de dreiv med!
Hater fronten på Tuonoen så ble mye bedre bare jeg fikk den av!

Bilde
Bilde
Så forferderlig mye bedre allerede :g

Etterhvert fikk vi av resten av kåpene og alle andre detaljer som skulle lakkeres:
Bilde

Og til slutt fikk vi av hjula også så da ble sykkelen parkert, og vi var ferdige for dagen ;)
Bilde
Bilde

Dag 2 av prosjekt uke på skolen:
Andre dagen begynte vi med de store delene.. Hekken, tankcoveret, frontene osv.. Kjøpte ny front for å få sykkelen bedre, men skal lakkere den gamle også til sykkelen skal selges.. Fjerna klistremerker og begynte å pusse ned til lakkering..
Bilde
Bilde
Før pussing!

Bilde
Etter pussing :D

Bilde
Ikke så ryddig da meen.. :g Ser noen smådeler som fotstøtter og hendler nederst der :)

Bilde
De store delene ferdig pusset :g

Bilde
Ettersom intstrumentpanelet på den orginale fronten er så sinnsykt svært så skrudde jeg ut speedometeret og tenker å bruke det alene.. Det andre har man ikke bruk for :g

Bilde
Enda flere deler ferdig pussa osv.. :g Nye frontet, ferdig maskert også nederst til høyre der :p

Bilde
Tydelig at eksosanlegget trenger litt jobb også!

Bilde
Halvferdig :) ble litt bedre!

Bilde
Viktig med orden på skruene :g

Og da var dag to over den også! \:D/

Dag 3 av prosjekt uke på skolen:
Hei.
Dag tre ble brukt til mye småting egentlig. Mye som må gjøres på delene før de kunne lakkeres, og det hadde heller ingen hast siden lakkboksen (og kompisen min som skulle lakke) var opptatt hele dagen.. Slang på litt sparkel på noen hakk og begynte å bruke sprayboks på det som skulle bli svart.. Orka ikke vente på boksen :p var litt dårlig til å ta før/etter bilder denne dagen så får bare legge ut det jeg har :)

Fikk ikke tatt av dekkene, så endte med at jeg maskerte de i stedet :', fikk helle ikke løsna bremseskiven på det ene dekken så endte med å maskere den også..
Bilde

På med sparkel :g
Bilde
Bilde

Spraygrunning!
Bilde
Bilde

Vi spraya egentlig inne på verkstedet, før vi fikk vite at arbeidstilsynet var på besøk på skolen :feil: da måtte vi ut ;) Såå mye bedre!
Bilde
Bilde

Også montering av hjula igjen :)
Bilde

Og så var dag tre over! Dag fire blir det lakkering :D

Dag 4 av prosjekt uke på skolen:
Dag fire var den store lakkeringsdagen! Begynte med en siste pussing av alle delene før de ble vasket og vasket med silikonfjerner og plassert i lakkboksen.. Vurderte å lakkere de selv, men tenkte at om jeg får noen til å gjøre det for meg, som antagelig får til ett bedre resultat anyway, så hvorfor ikke :g Hang opp delene før jeg ble kasta ut :', hadde visst for mye støv på klærne :feil: Men anyway.. fikk ikke være inne i boksen, men tok noen bilder fra utsiden da :)
Bilde
Bilde

Imens Kissha lakkerte så gjorde Joakim ferdig potta :D Why do it yourself if you got people to do it? :g
Bilde
Bilde
Vakkert! \:D/
Noen bilder fra lakkeringen! (skitne ruter i den lakkboksen :'( )
Bilde
Bilde

Og så det ferdig resultatet :D :D
Bilde
Bilde
Bilde

Fornøyd lakkerer!
Bilde

Også var det bare å glede seg til dag 5 og monteringen av det nye underverket \:D/

Dag 5 av prosjekt uke på skolen:
Siste dag av prosjektuken var det klart for montering! Vi klarte det faktisk på en uke! Tvilte litt underveis, men gikk veldig greit! :D
Skifta kjede og drev samtidig, da jeg skjønte at dette trengtes! Var ikke akkurat pent det jeg hadde..

Før: Bilde
Etter:Bilde

Meen, tilbake til monteringen! Var en drøm å se sykkelen ta form :D
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Lakkerte også eksosanlegget og sylinderen med varmebestandig svart lakk, men glemte å ta bilder av det :( Tok heller ikke bilder av monteringen av den nye fronten, men har var i hvertfall sykkelen etter prosjekt uka :D
Bilde

Må innrømme at jeg er fornøyd med meg sjæl! Har selvfølgelig mer som skal gjøres, ettersom man aldri blir ferdig med sånt :feil: men har ikke så mye tid akkurat nå.. Må få kjøpt inn noen nye speil i hvertfall, for de er stygge :p

Men anyway! Hovedgrunnen til at jeg la ut det her! Hva syntes dere? \:D/
Sist redigert av harkruha den 23 mar 2013, 10:29, redigert 6 ganger totalt.
- Aprilia Tuono 50: viewtopic.php?f=26&t=10547

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Dag 1

Legg innav harkruha » 19 mar 2013, 12:31

Dag en gikk til demontering.. Jeg har aldri gjort noe sånt før, men hadde heldigvis folk rundt meg som visste hva de dreiv med!
Hater fronten på Tuonoen så ble mye bedre bare jeg fikk den av!

Bilde
Bilde
Så forferderlig mye bedre allerede :g

Etterhvert fikk vi av resten av kåpene og alle andre detaljer som skulle lakkeres:
Bilde

Og til slutt fikk vi av hjula også så da ble sykkelen parkert, og vi var ferdige for dagen ;)
Bilde
Bilde
Sist redigert av harkruha den 22 mar 2013, 08:32, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Dag 2

Legg innav harkruha » 19 mar 2013, 12:47

Andre dagen begynte vi med de store delene.. Hekken, tankcoveret, frontene osv.. Kjøpte ny front for å få sykkelen bedre, men skal lakkere den gamle også til sykkelen skal selges.. Fjerna klistremerker og begynte å pusse ned til lakkering..
Bilde
Bilde
Før pussing!

Bilde
Etter pussing :D

Bilde
Ikke så ryddig da meen.. :g Ser noen smådeler som fotstøtter og hendler nederst der :)

Bilde
De store delene ferdig pusset :g

Bilde
Ettersom intstrumentpanelet på den orginale fronten er så sinnsykt svært så skrudde jeg ut speedometeret og tenker å bruke det alene.. Det andre har man ikke bruk for :g

Bilde
Enda flere deler ferdig pussa osv.. :g Nye frontet, ferdig maskert også nederst til høyre der :p

Bilde
Tydelig at eksosanlegget trenger litt jobb også!

Bilde
Halvferdig :) ble litt bedre!

Bilde
Viktig med orden på skruene :g

Og da var dag to over den også! \:D/
Sist redigert av harkruha den 22 mar 2013, 08:36, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Dag 3

Legg innav harkruha » 21 mar 2013, 17:21

Hei.
Dag tre ble brukt til mye småting egentlig. Mye som må gjøres på delene før de kunne lakkeres, og det hadde heller ingen hast siden lakkboksen (og kompisen min som skulle lakke) var opptatt hele dagen.. Slang på litt sparkel på noen hakk og begynte å bruke sprayboks på det som skulle bli svart.. Orka ikke vente på boksen :p var litt dårlig til å ta før/etter bilder denne dagen så får bare legge ut det jeg har :)

Fikk ikke tatt av dekkene, så endte med at jeg maskerte de i stedet :', fikk helle ikke løsna bremseskiven på det ene dekken så endte med å maskere den også..
Bilde

På med sparkel :g
Bilde
Bilde

Spraygrunning!
Bilde
Bilde

Vi spraya egentlig inne på verkstedet, før vi fikk vite at arbeidstilsynet var på besøk på skolen :feil: da måtte vi ut ;) Såå mye bedre!
Bilde
Bilde

Også montering av hjula igjen :)
Bilde

Og så var dag tre over! Dag fire blir det lakkering :D
Sist redigert av harkruha den 22 mar 2013, 08:38, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Dag 4

Legg innav harkruha » 21 mar 2013, 18:16

Dag fire var den store lakkeringsdagen! Begynte med en siste pussing av alle delene før de ble vasket og vasket med silikonfjerner og plassert i lakkboksen.. Vurderte å lakkere de selv, men tenkte at om jeg får noen til å gjøre det for meg, som antagelig får til ett bedre resultat anyway, så hvorfor ikke :g Hang opp delene før jeg ble kasta ut :', hadde visst for mye støv på klærne :feil: Men anyway.. fikk ikke være inne i boksen, men tok noen bilder fra utsiden da :)
Bilde
Bilde

Imens Kissha lakkerte så gjorde Joakim ferdig potta :D Why do it yourself if you got people to do it? :g
Bilde
Bilde
Vakkert! \:D/

Noen bilder fra lakkeringen! (skitne ruter i den lakkboksen :'( )
Bilde
Bilde

Og så det ferdig resultatet :D :D
Bilde
Bilde
Bilde

Fornøyd lakkerer!
Bilde

Også var det bare å glede seg til dag 5 og monteringen av det nye underverket \:D/
Sist redigert av harkruha den 21 mar 2013, 18:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Dag 5

Legg innav harkruha » 21 mar 2013, 18:24

Siste dag av prosjektuken var det klart for montering! Vi klarte det faktisk på en uke! Tvilte litt underveis, men gikk veldig greit! :D
Skifta kjede og drev samtidig, da jeg skjønte at dette trengtes! Var ikke akkurat pent det jeg hadde..

Før: Bilde
Etter:[imghttp://i1343.photobucket.com/albums/o788/harkrua/moped/CAM00152_zps09eb034f.jpg[/img]

Meen, tilbake til monteringen! Var en drøm å se sykkelen ta form :D
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Lakkerte også eksosanlegget og sylinderen med varmebestandig svart lakk, men glemte å ta bilder av det :( Tok heller ikke bilder av monteringen av den nye fronten, men har var i hvertfall sykkelen etter prosjekt uka :D
Bilde

Må innrømme at jeg er fornøyd med meg sjæl! Har selvfølgelig mer som skal gjøres, ettersom man aldri blir ferdig med sånt :feil: men har ikke så mye tid akkurat nå.. Må få kjøpt inn noen nye speil i hvertfall, for de er stygge :p

Men anyway! Hovedgrunnen til at jeg la ut det her! Hva syntes dere? \:D/

Brukeravatar
KnutOlav
Veteran
Sted: Fosnavåg, Møre og Romsdal

Re: Bob's Tuono 50

Legg innav KnutOlav » 21 mar 2013, 19:51

Ble veldig fin, bra jobba! =D>

Brukeravatar
HPro
Bronze
Sted: Brønnøysund

Legg innav HPro » 21 mar 2013, 22:25

Bildene fra dag 1, 2 og 3 fungere ikke! :rull:

Fyfaen, det drevet var slitt! Snakk om haifinne-drev! :g Ble veldig bra med lakken og! Skal du ha klistremerker også?
HPros Aprilia RS : viewtopic.php?f=26&t=9229

////////////////////////ITALY-RACING/////////////////////////
- FP-anlegg, Rave 2, BR10EG, 34mm innsug, V-Force 3, 34mm DellOrto Flatside, 138dyse, Uplombert luftfilter, CDI-sperre tatt - SOLGT TIL STIANAAG

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 21 mar 2013, 23:33

Velkommen til forumet og en utrolig bra jobb du har gjort med sykkelen!

Har så og si alt av motordeler ++ til RS50/Touno hvis du skulle trenge noe.
Har et Hebo Titan effektanlegg som muligens kan være av interesse.

Lykt fra en KTM EXC 05" mod har jeg også liggende ;)

Send meg en PM hvis du lurer på noe! :)

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Legg innav harkruha » 22 mar 2013, 08:47

Hei!

Takk, takk :D hyggelig med komplimenter.. Da har jeg fiksa resten av bildene også! Når det gjelder klistremerker har jeg egentlig ikke bestemt meg, men veit uansett ikke hvor jeg får tak i det såå :lol:
Noen andre forslag til forbedringer? Kan jo si at motoren er helt orginal og tenkte å la det forbli sånn.. Har ikke råd til å bli stoppa for trim rett og slett :(

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Sted: Ein time fra Bergen , (Lygra)
Kontakt:

Legg innav eiriklygre » 22 mar 2013, 11:15

Veldig bra jobb :D, alltid gøy å lese gjennom da folk gjør en strålende jobb :D. Lite tips er å legge alle uppdatene/dagene dine i første post så det blir litt mere oversiktlig :D. Ellers så har du gjort en god jobb :D, men speilene kunne du hatt i svart i stede for rødt :D.
Gliset mitt: viewtopic.php?f=26&t=10668

Honda cr 85 2004

Aprilia RS 125 07 Spain edtion

Delortho VHST 34, Arrow effekanlegg,Luft filter sperra tatt, rave 1, 140 dyse.

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Legg innav harkruha » 22 mar 2013, 11:23

eiriklygre skrev:Veldig bra jobb :D, alltid gøy å lese gjennom da folk gjør en strålende jobb :D. Lite tips er å legge alle uppdatene/dagene dine i første post så det blir litt mere oversiktlig :D. Ellers så har du gjort en god jobb :D, men speilene kunne du hatt i svart i stede for rødt :D.

Okay, da skal jeg fikse det ;) Takk for det! Når det gjelder speilene så er jeg forsåvidt enig.. men lett å være etterpåklok ;) tenkte å bytte de til sånne speil man fester på enden av styret! Som disse: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Tilbehor/Speil/Speil-styreende-82489/ Hva tenker du om det?

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Kontakt:

Legg innav eiriklygre » 22 mar 2013, 11:36

Tja var geniale di der :D. Det du kunne har gjort er å feste på et vippe speil så du kan vippe opp å ned som du vil da vil det ikkje ligge i veien for deg :D. Dessuten er det ikkje påbudt med speil annet enn på venstre side så.
http://viewitem.eim.ebay.no/Acerbis-Spi ... 17300/item

Honda cr 85 2004

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Legg innav harkruha » 22 mar 2013, 12:23

eiriklygre skrev:Tja var geniale di der :D. Det du kunne har gjort er å feste på et vippe speil så du kan vippe opp å ned som du vil da vil det ikkje ligge i veien for deg :D. Dessuten er det ikkje påbudt med speil annet enn på venstre side så.
http://viewitem.eim.ebay.no/Acerbis-Spi ... 17300/item

Tror faktisk jeg foretrekker Biltemaspeilene \:D/ Om jeg finner en måte å feste de på da! Har ikke vært vært på biltema å sjekka enda..

leska
Lærling
Sted: tromsø

Legg innav leska » 22 mar 2013, 20:11

du kan feste biltema speilene rett på styret så du slipper å ha de på endene, jeg festet mitt til venstre for clutch hendelen sånn at det står på undersiden av styret. :)
http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9981
-aprilia rs125 1999
-gasgas txt 280 pro 2002

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Legg innav harkruha » 23 mar 2013, 18:27

Er jo kult å ha de på endene da! Men får dra å se på det! Skal nok kjøpe de så kan jeg prøve meg frem etterpå! Var noe kjent med den fronten du hadde btw ;) Men kul sykkel!

leska
Lærling
Sted: tromsø

Legg innav leska » 24 mar 2013, 11:08

la merke til det ja, takk :)
http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=26&t=9981
-aprilia rs125 1999
-gasgas txt 280 pro 2002

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Legg innav harkruha » 24 mar 2013, 12:38

Tenkte å gå over med dekktusj og rengjøre radiatoren nå.. Må også få kjøpt inn nye speil! Men er det noen fler småting folk her inne tenker jeg burde gjøre? Med småting mener jeg ting som ikke koster så mye penger, da jeg ikke har så alt for mye av det.. :( eller, mest at jeg sparer til bil da.. ;) Må få kjøpt inn noe verktøy også, da jeg ikke har noe som helst av dette, men kommer den kassa her til å dekke behovene mine?http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Pipenokkelsett/Verktoykasse-71004/

Takker for svar :D

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Kontakt:

Legg innav eiriklygre » 31 mar 2013, 21:52

Er sikkert ok den verktøy kassa der :D, men angående dekk tusj så vil det se bra ut :D, speilene vil og se bra ut men hold di svart! :D Men ville ha fjerna lakken på forhvilerne å gir pedalen å heller polert di i stede. Samme med hendelene (alså bremsehendel å clutch hendel) å skiltplata ser det bedre ut om du har svart.

Honda cr 85 2004

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Legg innav harkruha » 01 apr 2013, 12:31

Kjøpte den også så :g og kjøpte speilene fra Biltema! Må bare prøve å få tak i en skrue som passer så jeg får festa de optimalt! Er enig med det meste du sier ellers utenat skiltplata ;) Den liker jeg oransje \:D/ Men får se hva som skjer da.. er litt jobb å fjerne lakken igjen.. med mindre noen har noen smarte måter å gjøre det på? :p

Brukeravatar
Fubb
Wannabe admin
Sted: Austevoll
Kontakt:

Legg innav Fubb » 01 apr 2013, 15:23

Heftigt! Ble MYE bedre!
2000 Aprilia RS250 -|- 2014 Aprilia RSV4 Factory ABS
"Kjøringa er bare unødvendige opphold i vedlikeholdet"

Brukeravatar
eiriklygre
Silver
Kontakt:

Legg innav eiriklygre » 01 apr 2013, 15:39

Whitesprit funker sikkert eller aceton funker sikkert veldig bra til fjerning av lakk :D, eller bare pusse det ned å polere den blank å fin :D.

Honda cr 85 2004

Brukeravatar
harkruha
Fersk

Legg innav harkruha » 01 apr 2013, 19:17

Fubb skrev:Heftigt! Ble MYE bedre!

Takk for det Fubb! \:D/

Men får se hva som skjer med delene da.. Har et par andre ting som må gå først.. Velta et par ganger og ødela både clutchhendelen, girhendelen og fotbremsen.. Så må få fiksa de først :lol:
Så får jeg se hva som skjer etterpå!

Gå tilbake til «Din tråd»